Σταύρος Μηλιώνης / ΚΕΑΝ: Η διαφορετικότητα είναι δύναμη για όλους μας

Ο Σταύρος Μηλιώνης, Πρόεδρος του ΚΕΑΝ που υλοποιεί για την Ελλάδα τη Χάρτα Διαφορετικότητας μιλάει στο News24/7 για τα σημαντικά οφέλη που έχουν οι επιχειρήσεις που υπογράφουν την Χάρτα. Η the Design Agency αποτελεί υπερήφανο μέλος της Χάρτας.

Συνέντευξη στον Κωστή Χριστοδούλου

Μπορεί το lockdown να σταματήσει την ανάγκη που έχουν οι επιχειρήσεις και οι φορείς να πετύχουν την ισότητας στους οργανισμούς τους; Τα γεγονότα δείχνουν προς όχι. Πριν από λίγες εβδομάδες η CEO της 24MEDIA, Μαρία Γράψα, υπέγραψε την Χάρτα Διαφορετικότητας ενώ το ίδιο έπραξε πριν από λίγες ημέρες και η Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα Μιχαηλίδου.

Η Χάρτα Διαφορετικότητας είναι μία πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προώθηση της Διαφορετικότητας στον κόσμο των επιχειρήσεων και όχι μόνο. Στόχος της είναι να λειτουργήσει ως μέσο δέσμευσης για την εφαρμογή της ισότητας των ίσων ευκαιριών και της διαφορετικότητας σε κάθε εργασιακό περιβάλλο. Η Χάρτα Διαφορετικότητας προωθείται σε κάθε χώρα-μέλος της Ε.Ε. από το 2004 ενώ στην χώρα μας ήρθε μόλις το 2019.

Για την πορεία την Χάρτας Διαφορετικότητας στην Ελλάδα το News24/7 συνομίλησε με τον κ. Σταύρο Μιλιώνη, τον πρόεδρο του ΚΕΑΝ, του φορέα που υλοποιεί την Χάρτα Διαφορετικότητας στην χώρα μας για την έως τώρα πορεία και αποδοχή αλλά και τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν και τις ευκαιρίες που ανοίγονται για τις επιχειρήσεις.

Η Ελλάδα υπέγραψε την Χάρτα Διαφορετικότητας μόλις πέρυσι με μεγάλη χρονική καθυστέρηση σε σχέση με το 2004 όπου ξεκίνησε. Που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η καθυστέρηση;

H χώρα μας έγινε μόλις το 2019 η 23η χώρα που εντάχθηκε στη Χάρτα Διαφορετικότητας της ΕΕ. Όντως αργήσαμε σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες. Η εύκολη δικαιολογία που θα μπορούσε κανείς να δώσει είναι ότι όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης οι εταιρείες και η Ελληνική αγορά ασχολήθηκαν με το πως θα επιβιώσουν σε ένα δύσκολο περιβάλλον.

Η πραγματικότητα όμως δεν είναι αυτή. Έχει αποδειχθεί ότι η ενσωμάτωση της διαφορετικότητας σε μία εταιρεία βοηθά στο να αναπτυχθεί, να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να μεγαλώσει την κερδοφορία της, οπότε τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις μας κράτησαν πίσω όλα αυτά τα χρόνια. Αν δείτε άλλωστε το χάρτη θα διαπιστώσετε ότι οι πιο ανεπτυγμένες χώρες ήταν πρωτοπόρες στα θέματα του diversity και τελευταία οι χώρες της Βαλκανικής και Ανατολικής Ευρώπης εντάσσονται στη Χάρτα.

Το σημαντικό όμως είναι ότι έστω και τώρα, όλο και περισσότερες Ελληνικές επιχειρήσεις εντάσσονται και υιοθετούν δράσεις για τη διαφορετικότητα, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αλλαγή κουλτούρας στην Ελληνική κοινωνία.

Έχει περάσει κάτι παραπάνω από ένας χρόνος από την έλευση της Χάρτας Διαφορετικότητας στην Ελλάδα. Πόσο ικανοποιημένοι είσαστε από την ανταπόκριση των επιχειρήσεων;

Πέρασε ένας χρόνος δύσκολος, με lockdown με μία κοινωνία κλεισμένη στον εαυτό της κάτι που θα περίμενε κανείς να δημιουργήσει προβλήματα στη διάδοση του μηνύματος μας. Αντίθετα, και πέρα από κάθε προσδοκία, εταιρείες επικοινωνούν μαζί μας για να ενταχθούν, επιδιώκουν να γίνουν μέλος της μεγάλης οικογένειας της Χάρτας.

Μέχρι τώρα πάνω από 150 μεγάλες και μικρές εταιρείες έχουν υπογράψει τη Χάρτα. Εταιρείες και όμιλοι κολοσσοί, με δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους είναι μέλη μας και επιδιώκουν κάθε μέρα να εντάξουν πολιτικές για την προαγωγή της διαφορετικότητας στο χώρο εργασίας. Σίγουρα μπορούμε περισσότερα, σίγουρα θέλουμε όλους μαζί μας.

Ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι τομείς “διαφορετικότητας” στους οποίους οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα θα πρέπει να δουλέψουν παραπάνω ώστε να μειωθεί η απόσταση προς την ισότητα και την αποδοχή;

Στη χώρα μας έχουμε πολλά θέματα να λύσουμε και το σίγουρο είναι ότι το τοπίο δεν είναι ίδιο για όλους. Υπάρχουν μεγάλες πολυεθνικές, κυρίως επιχειρήσεις, με σημαντικές πολιτικές στα ζητήματα της ενσωμάτωσης, τόσο στην ισότητα αντρών γυναικών όσο και σε πιο δύσκολα θέματα όπως τα δικαιώματα της LGBTI κοινότητας. Υπάρχουν όμως και άλλες που ενώ δηλώνουν ότι σέβονται την ισότητα των φύλων, για παράδειγμα, δεν συναντάμε ούτε μία γυναίκα στο top management.

Ξεκινάμε λοιπόν, από τα βασικά και ίσως πιο εύκολα θέματα, της ισότητας των φύλων, στην ισότητα των αμοιβών, προχωράμε σε θέματα δικαιωμάτων ΑΜΕΑ, θρησκευτικών ή εθνοτικών ζητημάτων και καταλήγουμε στη σεξουαλική ταυτότητα που ο καθένας επιλέγει. Θεωρούμε ότι η σύγχρονη ελληνική επιχείρηση πρέπει να ασχοληθεί με τη διαφορετικότητα στο σύνολο της. Η αποσπασματική ενασχόληση με πιο “light” ζητήματα, δείχνει φόβο και όχι αποφασιστικότητα να απαλλαγούμε μια και καλή από στερεότυπα και να πάμε μπροστά.

Η Ελλάδα πέρα από την οικονομική κρίση γνώρισε και γνωρίζει και μία έντονη προσφυγική κρίση τα τελευταία χρόνια. Σε αντίθεση με άλλες χώρες ο αριθμός των προσφύγων που έχουν ενταχθεί στο δυναμικό των επιχειρήσεων παραμένει πολύ χαμηλός στην χώρα μας. Που πιστεύεται ότι οφείλεται αυτό και ποια βήματα θα πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση;

Το μεγάλο στοίχημα στο θέμα της διαχείρισης των προσφυγικών ροών είναι αυτό της ένταξης. Πώς θα μπορέσουν δηλαδή ομαλά όσοι πρόσφυγες μείνουν τελικά στη χώρα μας να αποκτήσουν μια κανονική ζωή. Χωρίς camp, χωρίς επιδόματα, χωρίς συσσίτια.

Μια αξιοπρεπή ζωή, όπου θα μπορούν να έχουν το σπίτι τους, τη δουλειά τους, να ζουν, να κάνουν όνειρα. Σε αυτό το πλαίσιο δυστυχώς δεν έχουν γίνει πολλά πράγματα.

Πέρα από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, όπου βάζουν εμπόδια σε μία επιχείρηση να προσλάβει κάποιον αιτούντα άσυλο ή αναγνωρισμένο, λείπουν και τα προγράμματα που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν μία επιχείρηση προς αυτήν την κατεύθυνση.

Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι η ομαλή ένταξη όλων αυτών των ανθρώπων στην παραγωγική διαδικασία μόνο οφέλη μπορεί να αποφέρει, τόσο για την κοινωνία όσο και για την οικονομία μας.

Τα βήματα που προτείνουμε είναι συγκεκριμένα:

α) Απλούστευση των διαδικασιών ( ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, Τραπεζικοί λογαριασμοί, ΟΑΕΔ)

β) Γραφείο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας

γ) Παρατηρητήριο σεβασμού των δικαιωμάτων τους

δ) Προγράμματα σε συνεργασία με ΕΕ για την ένταξη.

Με ποιο τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί ότι η υπογραφή της Χάρτας Διαφορετικότητας θα είναι έμπρακτη προς όφελος τόσο των επιχειρήσεων όσο και των εργαζομένων και όχι απλώς μία τυπική “υποχρέωση” των εταιρειών;

Αρχικά να πούμε ότι δεν έχουν καμία “υποχρέωση”. Δεν υπάρχει νόμος ή κάποια διάταξη να υποχρεώνει καμία εταιρεία υπογράψει τη Χάρτα Διαφορετικότητας. Οπότε και η υπογραφή της και μόνο -αυτοβούλως- σηματοδοτεί κάτι πολύ σημαντικό για μία επιχείρηση. Η Χάρτα Διαφορετικότητας έχει τη δύναμη της αυτοδέσμευσης, που πιστέψτε με, έχουμε δει ότι λειτουργεί.

Η συνέχεια βέβαια χρειάζεται πολιτικές και δράσεις να υποστηρίξουν την επιλογή αυτή.

Εδώ είμαστε εμείς να υποστηρίξουμε όποιον επιθυμεί να πάει ένα βήμα πιο κάτω και να κάνει καθημερινή του κουλτούρα και πρακτική τον σεβασμό της διαφορετικότητας στο χώρο εργασίας.

Οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι μόνο να κερδίσουν έχουν, είναι μία win-win κατάσταση που χαρούμενοι και ικανοποιημένοι εργαζόμενοι μπορούν να παράγουν και να δημιουργούν σε ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον.

Η Διαφορετικότητα είναι δύναμη για όλους μας. Ας το Πιστέψουμε!

Μάθετε περισισσότερα για την Χάρτα Διαφορετικότητας.

Πηγή

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.